Kloppen mijn ideeën over de wereld wel?

Posted on 16 mei 2009

0


Ooit een bijzonder boeiende presentatie over de wereldgezondheid en wereldeconomie gezien? Hoe gaat het met de wereld en vooral met de derde wereld? De statistieken van Hans Rosling hebben een aantal van mijn vaste overtuigingen veranderd. Mijn ideeën bleken gebaseerd te zijn op de gegevens van 1960… Kijk en verander van mening!

  • Wat zegt hij daar over Mao’s invloed op China ?
  • Wat zegt hij over de verdeling van de rijkdom in de wereld ?
  • Wat zegt hij over de toekomstverwachting voor de mensen op onze wereld ?
  • Het gaat veel sneller als je eerst gezond ben, dan wanneer je eerst rijk bent?
  • Je kunt niet alle landen in de derde wereld over één kam scheren, de landen in bijvoorbeeld Afrika verschillen enorm? Oh nee, dat wist ik eigenlijk al, maar het werd me wel weer erg duidelijk in deze lezing.
  • Kan een bepaalde regering zo’n groot verschil teweeg brengen ?
  • Is de wereld zo sterk aan het veranderen tijdens mijn leven?

Hmmm, nog even laten bezinken wat Rosling allemaal zegt, maar deze statistieken duwen wel een paar van mijn ‘vaste overtuigingen’ omver.

Een tip voor wie intellectueel uitgedaagd wil worden: kijk eens bij andere video’s van TED op Youtube.