Wat zou Obama bidden bij de Klaagmuur in Jeruzalem?

Posted on 18 mei 2009

1


Op 26 juli 2008 las ik dat Obama bij de Klaagmuur een gebed had achtergelaten. Voor veel Joden is de Klaagmuur bij uitstek de plaats om tot God te bidden, maar ook andersgelovigen storten hier hun hart uit. Al eeuwen lang worden gebeden opgeschreven en de briefjes in kiertjes en scheuren van de Klaagmuur geplaatst. Bij zijn bezoek aan Jeruzalem heeft Obama zich bij deze praktijk aangesloten.

Obama klaagmuur

Normaal blijft het gebed privé, maar een orthodox-joodse seminariestudent zou het gebedsbriefje van Obama gepakt hebben en aan de Israelische krant Maariv gegeven hebben. De krant heeft het vervolgens gepubliceerd. Rabbi Shmuel Rabinowitz, opzichter van de Klaagmuur of Westelijke Muur vond het een schande dat Obama’s gebedspapiertje of welk gebed dan ook weggehaald en bekeken is. 

“It damages the personal, deep part of every one of us that we keep to ourselves,” the rabbi told Army Radio. “The note placed between the stones of the Western Wall are between a person and his maker. It is forbidden to read them or make use of them.”

En hoewel ik het met de rabbi eens ben dat de privé gebeden van Obama en alle andere bidders aan de Klaagmuur ook privé moet blijven, ben ik stiekem toch blij dat Obama’s (vermoedelijk) gebed bekend is geworden. Een diepe nieuwsgierigheid naar zijn omgang met het geloof doet mij de privé overwegingen overwinnen. Ik ben ook niet veel beter dan de Privé lezers op dit gebied…

Het is dus niet helemaal zeker dat dit gebed ook inderdaad afkomstig is van Obama. Het ‘King David’ hotel klopt, maar ik weet niet of iemand het handschrift heeft gecontroleerd. De meeste journalisten spreken erover alsof het inderdaad van Obama afkomstig is. De Los Angeles Times kopte zelfs: Barack Obama’s prayer at Western Wall intercepted en route to God ! De schrijver vond trouwens dat het privé moest blijven.

Hoe dan ook, als ik het gebed van ‘Obama’ lees ben ik onder de indruk. Op hotelpapier zijn een paar zinnen geschreven. Zinnen die spreken van liefde, zorg, wijsheid, nederigheid en geloof. Een mooi gebed en zeker een mooi gebed voor een president.

MIDEAST ISRAEL OBAMA'S NOTE

Wat zou ik eigenlijk bij zo’n gelegenheid in een paar zinnen bidden?

Zie ook mijn andere posts over Obama en geloof, te vinden door in de rechterkolom bij ‘Code woorden’ Obama aan te klikken.